Hoe omgaan met “assholes”?

Submitted by dylan on do, 10/18/2018 - 15:20

We kennen er allemaal wel (minstens) eentje en ze kunnen behoorlijke onder onze huid kruipen… Geen enkele organisatie die eraan ontsnapt… dat kleine, selecte groepje van “assholes”, van mensen die er in slagen het bloed van onder je nagels te halen. Van mensen die er plezier uithalen je te kleineren, te onderdrukken, te vernederen of respectloos te behandelen, waardoor ze je energie wegzuigen.

Maar hoe ga je met deze mensen om? Neem je best afstand of ga je beter frontaal in de aanval? Welke acties/reacties verhogen je slaagkansen op een evenwichtigere en aangenamere relatie met deze individuen? Rond welke valkuilen loop je beter in een grote bocht omheen? …. en moet je binnen een organisatie überhaupt actie ondernemen of laat je beter gewoon alles op z’n beloop?

Prof. Robert I. Sutton - Professor Management Science (Stanford Engineering School), Organizational Behavior (Stanford Graduate School of Business) en IDEO Fellow combineerde zijn jarenlange praktijkervaring met wetenschappelijk gevalideerde onderzoeksresultaten en bundelde zijn bevindingen in verschillende publicaties waaronder het boek “The No Asshole Rule: Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn't” en het in 2017 verschenen “The Asshole Survival Guide”.

De gevolgen van “asshole”-gedrag binnen een organisatie zijn niet min; ze kunnen behoorlijk wat schade toebrengen aan het algemeen welzijn van de andere medewerkers binnen de organisatie, waardoor de prestaties van deze medewerkers onder druk komen te staan. Daarbovenop is het risico op het zogenaamde “copycat-effect” niet te onderschatten, vermits deze vorm van gedrag uiterst besmettelijk is en een ganse organisatie als een sluipend gif kan contamineren. 

 

 

 

 

Sutton’s handleiding geeft een overzicht van de cruciale vragen en mogelijke oplossingen die we kunnen gebruiken om dit probleem aan te pakken. Hierbij gebruikt hij de volgende 6 diagnostische vragen als kapstokken:

 

 

 

 

 

Hoe je de zaak finaal ook aanpakt – wat uiteindelijke zal afhangen van de specifieke context en de aard van de “Asshole” die je voor je hebt - Sutton’s belangrijkste conclusies / aanbevelingen zijn in elke omstandigheid de volgende:

  • Let op met te goed en te lang leren omgaan met “asshole”-gedrag: het zou kunnen betekenen dat je het gedrag al te lang tolereert en dat je te weinig initiatief neemt om de situatie te veranderen;
  • Vermijd impulsieve tegenaanvallen of agressieve reacties; ze werken niet en creëren een neerwaartse spiraal van agressieve acties/reacties;
  • Counter liever met humor en een kwinkslag;
  • Gebruik de Benjamin Franklin methode (Mc Raney):“remember the more harm you cause, the more hate you feel.  The more kindness you express, the more you come to love those you help”;
  • Wees steeds een deel van de oplossing en zorg ervoor dat je niet zelf een deel van het probleem bent.  Of met andere woorden, steek je hand af en toe eens in eigen boezem en doe aan zelfreflectie om er zeker van te zijn dat jezelf niet de “asshole” bent;

En finaal nog even volgende quote van de sciencefiction auteur William Gibson: “Before you diagnose yourself with depression or low self esteem, first make sure you are not, in fact, just surrounded by assholes”.

 

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kreunt je organisatie onder de invloeden van één (of misschien wel meerdere) “assholes”? Ben je op zoek naar een workshop, training sessie betreffende deze problematiek? Laat het ons gerust weten. Wij bezorgen je graag een voorstel op maat van jouw organisatie.