Schoolleider Mattias Paglialunga van Arcadia scholen heeft deze boekentip voor u …

Ingediend door YVES op

Het moet in het derde middelbaar geweest zijn, eind jaren negentig, in de auto op weg naar een skioord in Oostenrijk, met muziek via de discman, samen met mijn beste vriend, zijn broer en zijn ouders. Daar maakte ik een belangrijke klik in mijn puberbrein: lezen is beslist fijn en wie weet ga ik later wel geschiedenis studeren. De boekentip van mijn leraar lag aan de oorzaak: ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ van Thea Beckman. Ik kon het boek – en de schooltaak – niet aan de kant leggen. De Griekse betekenis van het woord ‘school’ verwijst naar ‘vrije tijd’, zo ook op weg met hoofdrolspeler Dolf door Duitsland, een boek waarbij de leestijd - en dus ook de autorit - vervaagt. 

Taal is een enorme stimulans voor je schoolloopbaan en je toekomst, mag ik gerust zeggen als geschiedenisleraar of directeur. In ‘Het DNA van kinderarmoede’ (2023) leggen Peter Adriaenssens en Noël Slangen uit waarom die zaken niet voor iedereen zijn weggelegd en waarom niet iedereen die bevoorrechte autorit richting de Alpen maakt. Samen met ervaringsdeskundigen van Netwerk tegen Armoede brengen ze het fijnmazige verhaal van de eerste duizend dagen in armoede tot de student op de middelbare banken, een verhaal dat veel verder gaat dan alleen maar een symptomatisch beeld van ‘lege brooddozen’.

Voor een onderwijsprofessional, vaak behorende tot de middenklasse, is het niet evident om zich te begeven in de leefwereld van kinderen in armoede. Het boek is ook voor het onderwijsveld een eye-opener om er toch voor te zorgen dat we de achterstand van kinderen in armoede verkleinen. “We gaan niet de uitkomst van de race gelijktrekken, maar zorgen dat we samen aan de start kunnen staan”, schrijven de auteurs (p. 94). Het is een oproep naar ‘proportioneel universalisme’, waarbij kostenbeheersing hand in hand gaat met hoge verwachtingen voor kinderen in armoede (p. 98). Deze kinderen wensen net dezelfde uitdaging te krijgen als andere leerlingen, alleen zijn er voor hen zoveel extra drempels.

Taal in de eerste duizend dagen legt het fundament voor de hogere cognitieve functies, die zich vanaf één jaar fors beginnen te ontwikkelen, zoals abstract denken, verbeelding, creativiteit (p. 72). Laat ons er dan ook samen voor zorgen dat de toegang tot (koop)boeken democratisch wordt of blijft. Er is natuurlijk ook de bibliotheek en de mogelijkheden van de Uit-Pas, waarbij sociale en culturele activiteiten tegen een beperkte prijs worden aangeboden én waarbij er niet meteen een doelgroepenstempel op mensen in armoede wordt gezet. Dat vond ik dan ook wel fijn aan de actie, enkele jaren terug, om het boek van Thea Beckman uit 1972 in een goedkope versie van 2,5 euro aan te bieden. De boeken vlogen de deur uit. Ik durf te hopen dat het zo ook in vele woonkamers kwam te liggen, waar een leescultuur allerminst evident is, en waar de avonturen van Dolf op tocht naar Jeruzalem ook prikkelen om meer te lezen. Aan mijn collega-directeurs en leraren raad ik het boek ‘Het DNA van Kinderarmoede’ (2023) aan. Aarzel niet het boek te kopen, want de opbrengst gaat naar de strijd tegen kinderarmoede, een strijd die we ook in het onderwijs voeren.


Adriaenssens, P. & Slangen, N. (2023). Het DNA vankinderarmoede. Wat is het en wat doe je eraan? Antwerpen: Davidsfonds.

Contacteer Ons

Telefoon
+32 14 43 95 05
Adres
Molenstraat 31
2300 Turnhout
Alle velden zijn verplicht
Wij nemen het beschermen en respecteren van uw privacy ernstig. We gebruiken uw persoonlijke informatie om uw account te beheren en u updates te sturen over de inhoud die u heeft gedownload.
Indien u ervoor gekozen heeft onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen, danken wij u alvast van harte. Uiteraard kan u zich te allen tijde opnieuw afmelden.
Voor meer informatie over hoe wij uw privacy willen beschermen en respecteren, kunt u ons Privacybeleid raadplegen.
Door u gegevens in te geven gaat u akkoord met bovenstaand privacybeleid.